Аюрведа – старовинне медичне вчення, яке зародилось в Індії. “Аюрведа” (з санскриту “аюр” – життя та “веда” – знання). Сучасна система Аюрведи – Махаріші Аюрведа – названа на честь Махаріші Махеш Йоги, який у 1980-ті роки почав модернізувати Аюрведу й намагався наблизити її до західної медицини.


Визначення типу тілобудови вважається першим кроком до здоров’я, адже дозволяє робити індивідуальну профілактику, коли хвороби ще немає, і здійснювати лікування при початкових симптомах хвороби. При цьому Аюрведа спирається на так звані “точки перетину свідомості й тіла”. Події у свідомості викликають відповідну реакцію тіла, де думка отримує матеріальну форму, і починають діяти доші (букв. – волога). Доші дозволяють налагодити діалог свідомості й тіла. Отже, доші – життєві сили, енергії, які керують роботою людського організму, духу й розуму. Вони утворюються з п’яти першоелементів: повітря, вогню, води, ефіру, землі. Поєднання цих начал дає три типи дош: Пітта – вогонь і вода (“жовч”), Капха – земля і вода (“слиз”). Вата – повітря і ефір (“вітер”).

Доші регулюють тисячі функцій, але кожна доша має свої головні функції: Вата відповідає за процеси дихання, кровообігу, діяльності м’язів, нервові імпульси. Піта керує обміном речовин, включно з травленням. Капха являє собою структуру (кістки, м’язи, сухожилля та ін.) і баланс рідини в тілі. Природі потрібні всі три доші, щоб сформувати тіло людини.

Згідно з Аюрведою, існують три основні типи тіла людини, які залежать від того, яка доша переважає в організмі. Знаючи тип тілобудови, можна підібрати правильне харчування, фізичні вправи та вжити інші заходи для попередження хвороби. Проте варто враховувати, що в кожній людині є всі три доші, які потрібно підтримувати в рівновазі.

Ознаки людини типу Вата-доші: худорлява тілобудова, тонка п’ясть руки, на дотик холодна та суха, швидкі рухи, легка хода, швидка реакція і швидке виконання будь-якої роботи, нерегулярний апетит і проблеми з травленням, схильність до метеоризмів і запору, незважаючи на нормальне харчування, погано набирає вагу, уривчастий сон, інколи й безсоння, хороша уява, швидка збуджуваність і зміна настрою, схильність до тривоги та неспокою, швидко запам’ятовує, але легко забуває, поривчастість розумових і фізичних проявів, метушлива, швидко втомлюється, багато говорить, схильна до нерегулярного способу життя, може відчувати голод у будь-який час, віддає перевагу теплій, маслянистій їжі, любить добряче попоїсти, погано переносить холод.

Ознаки людини типу Піта-доші: середня тілобудова, п’ясть руки середнього розміру, на дотик тепла, світла шкіра, часто з веснянками, рання сивина чи облисіння, рухи врівноважені, точність мовлення, чітка артикуляція, виконує роботу з середньою швидкістю, середня витривалість, гарний апетит і травлення, погано почувається, якщо пропустила прийом їжі, сон нормальний, намагається бути акуратною та організованою, вміє контролювати ситуацію, вольова, швидко дратується, але при цьому – відхідлива людина, нове запам’ятовує інколи добре, іноді ледь-ледь, підприємлива, залюбки ризикує, вимоглива до себе та інших, віддає перевагу прохолодній їжі та напоям, погано переносить сонце й спеку, швидко пітніє.

Ознаки людини типу Капха-доші: широка кістка, міцної будови, п’ясть руки на дотик холодна й волога, гладка ніжна шкіра, густе хвилясте волосся, рухи плавні, уповільнені, некваплива хода, велика фізична сила, енергійна й витривала, незначний апетит, їсть повільно, легко пропускає прийом їжі, але отримує від неї задоволення, схильна до ожиріння, сон спокійний, міцний, повільно прокидається, повільність й методичність у роботі, погано піддається різним починанням, довго приймає рішення, важко запам’ятовує, але довго пам’ятає, спокійна натура, повільно збуджується, м’яка, терпляча, легко пробачає, віддає перевагу теплій, сухій, нежирній їжі, не любить вологу і прохолодну погоду.

Доші невидимі. Вони керують всіма процесами в організмі, але не мають фізичного втілення, хоча можуть збільшуватись і зменшуватись. Доші перебувають на межі між свідомістю й тілом.

В Аюрведі харчування повинно забезпечити рівновагу дош. А уявлення про збалансоване харчування немає стосунку до білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин та енергетичної цінності їжі. Аюрведа вчить, що коли смакові рецептори “взаємодіють” з їжею, вони передають дошам інформацію. Їжа розповідає дошам про багато речей, бо несе в собі різні гуни (природні якості): важкі, легкі, гарячі, холодні, сухі та жирні. Але первинна інформація закладена в шести смаках їжі – расах: солодкому, солоному, кислому, гіркому, гострому і в’язкому (терпкому). Під час кожного прийому їжі повинні бути всі шість рас. Смаком можна скористатись для того, аби врівноважити загострену дошу. Вата-доша врівноважується перш за все солоним, а також кислим і солодким. Пітта доша – перш за все гірким, а також солодким і в’язким. Таким чином, для рівноваги кожній доші потрібні свої смаки. Якість їжі (раси, гуни) впливають на доші наступним чином:

Вата: врівноважена – солодке, кисле, солоне, важке, жирне, гаряче; загострена – гостре, гірке, в’язке, легке, сухе, холодне.

Пітта: врівноважена – солодке, гірке, в’язке, холодне, важке, сухе; загострена – гостре, кисле, солоне, гаряче, легке, жирне.

Капха: врівноважена – гостре, гірке, в’язке, легке, сухе, гаряче; загострена – солодке, кисле, солоне, важке, жирне, холодне.

Приклади продуктів, які відповідають гунам: важка – пшениця, яловичина, сир; легка – ячмінь, м’ясо курки, молоко, з якого зняли вершки; жирна – незбиране молоко, соєві боби; суха – мед, капуста; гаряча – перець, м’ята, курячі яйця; холодна – м’ята, цукор, незбиране молоко.

За Аюрведою, тілесним відображенням “чистої радості” (блаженства) є невловима субстанція оджас, яка виникає з ідеально перетравленої їжі. Оджас, як і доші, одночасно присутні в свідомості й тілі. Повне “видобування” оджас з їжі – кінцевий результат правильного харчування. Саме це дає клітинам тіла “відчуття блаженства”.

Щоб їжа перетворилась в оджас, необхідне саттвічне харчування.

Аюрведа називає саттвічне харчування “дієтою блаженства” і вважає, що воно забезпечує здоров’я й активне довголіття. Щоб досягти блаженства, рекомендується дотримуватись наступних правил:

  1. Саттвічна їжа: молоко, топлене масло, фрукти, овочі, соки, рис, кунжут, імбир, пшениця, боби, мед. Немає необхідності харчуватись тільки цими продуктами, але їх постійно варто включати в раціон.
  2. Їжа має відповідати порі року та місцевості проживання.
  3. Свіжоприготована їжа, яка заспокоює доші та легко засвоюється. Приготована їжа краще сирої, гаряча – краще холодної, а свіжа – розігрітої. Їжу потрібно з’їдати прямо з плити, фрукти – прямо з саду, чим свіжіший продукт, тим більше виникає оджас.
  4. Забезпечення рівноваги всіх шести смаків (рас). Варто намагатись відчути в кожній страві ці смаки.
  5. Уникати алкоголю й куріння, які руйнують оджас і заважають його виділенню з їжі, сприяють появі ами – нечистоти.
  6. Їсти лише тоді, коли відчуваєш голод, не надто швидко й не надто повільно, тільки сидячи. Не сідати за стіл у поганому настрої. Їжа, яку людина вживає в стані роздратованості, є джерелом фізичної та розумової ами.
  7. Уникати занадто холодної їжі та напоїв. Під час їжі маленькими ковтками пити теплу воду.
  8. Допомагати травленню, залишаючи шлунок на третину пустим. Після трапези повинно залишатись відчуття легкого голоду. Почекати, поки перетравиться їжа, перш ніж починати знову їсти. Робити перерву 2-4 години між легкою їжею та 4-6 годин – між ситною.
  9. З’їдати більшу частину раціону вдень, під час обіду. Сніданок повинен бути легким і з врахуванням типу тілобудови (дош), можна й відмовитись від сніданку. Вечеря має бути легкою, щоб їжа встигла засвоїтись до сну. Прийоми їжі – в один і той самий час. Сон з неперетравленою їжею збільшує утворення ами й зменшує оджас.

Аюрведа вважає коров’яче молоко найбільш саттвічною їжею, яка зміцнює тіло й сприяє душевному спокою. Для кращого засвоєння рекомендується кип’ятити молоко. Його можна пити гарячим, теплим, прохолодним, але не з холодильника. Не варто пити молоко зі смаками, що не поєднуються з ним (гострим, солоним, кислим), натомість його можна поєднувати з солодкою їжею чи пити одне молоко.

Думка сучасної науки

Позитивним є той факт, що в Аюрведі немає вказівок на абсолютно шкідливі для здоров’я продукти чи абсолютно шкідливі способи приготування їжі, тобто відсутній фанатизм. Проте сама система харчування в Аюрведі на основі дош, гун, рас, агні, оджас, ами немає наукового підтвердження. Ці поняття грунтуються на індуїстських філософсько-релігійних переконаннях, їх можна сприймати хіба на  віру. Відсутні наукові докази впливу харчування з врахуванням дош на стан організму здорової чи хворої людини. Вчення Махаріші – спроба містики і магії увійти в сферу сучасної профілактики й лікування хвороб. А платні послуги за системою цього вчення деякі – реклама медицини шарлатанства, вважають деякі вчені.



Сподобалася публікація? Будь ласка, поділіться нею з друзями у соцмережах через кнопку нижче…