Знайомство з деякими людьми мене відверто дивує до стану приємного шоку. Бо якось до цього часу мені видавалося, що моя робота дуже пов’язана з листуванням, аж поки я не познайомилася з чоловіком, який за свої, та не має значення скільки років, надіслав у світ понад 10 млн. листів! Географія його листування – 8 країн світу!

Ви можете довго намагатися вгадати, хто ж він такий, та з чим пов’язана його професійна діяльність.

Проте краще я відразу розкрию секрет, а ну ж комусь саме зараз стануть у нагоді його професійні навички.

Отож, Іван Куліков – перший україномовний email-маркетолог, тренер, консультант з ефективної email-розсилки.  Email-маркетолог – це фахівець, який допомагає малому та середньому бізнесу налагодити правильну комунікацію з клієнтами та партнерами.

Тільки факти:

пройшов сертифікацію у провідній американській маркетинговій компанії DigitalMarketer;
5 років професійно займається email-маркетингом;
автор україномовного сайту з email-маркетингу www.lifebiznes.com

Спеціалізація Івана Кулікова – автоматизація розсилки, досягнення високого відсотка доставки листів, створення стратегій автоматизованих email-розсилок.

Якщо ви хочете, щоб кожен відправлений вами лист був прочитаним та щоб вони приносили вам прибуток – звертайтеся до Івана, він завжди на зв’язку!

Під час нашої з Іваном розмови я випитала все, що лишень можна було запитати. І відверто, давно не зустрічала співрозмовника, котрий так натхненно та захоплено розповідав би про свою професію.


– Іване, що стало ключовим моментом для того, щоб обрати онлайн-бізнес?

– У 2006 році я заснував власний комп’ютерний магазин. І хоча це був не перший мій бізнес, проте саме він став тією справою, якою мені було приємно займатись, адже з раннього дитинства я дуже полюбляв комп’ютери.

За 5 років нам вдалося перетворити цей маленький стартап на повноцінний конкурентоспроможній бізнес. Ми входили в трійку найбільших комп’ютерних магазинів у нашому місті

І коли власні цілі щодо фінансів були вирішені, на перший план вийшли інші цінності – особисте життя, вільний час та сім’я.
Дякуючи моїм батькам я змалку багато подорожував, тож не дивно, що я настільки сильно прив’язаний до мандрівок.

Згодом, десь у 2010-2011 роках, я із жахом зрозумів, що за останні 6 років я жодного разу не мандрував, і тільки двічі виїжджав за межі Закарпатської області у столицю по справах. Це був перший дзвіночок того, що потрібно щось змінювати.
– Особисте життя впливало якось на ваш вибір?
– Звісно! Другим ключовим моментом стало те, що заснування оффлайн бізнесу збіглося з народженням моєї першої дитини – сина Максима.
Проте я був настільки завантажений справами, що перші роки життя сина фактично пройшли повз мене, попри те, що ми були постійно поруч.
Бізнес був настільки залежним від мене, що увесь час я приділяв йому, причому навіть не помічаючи цього. Коли я це усвідомив, то декілька днів не знаходив собі місця.

Тому прийняв рішення – або вносимо суттєві зміни, або я залишаю цей бізнес. На той час я вже паралельно працював над одним стартапом – це був онлайн-бізнес.
Тож насправді вибір полягав у тому, чи я продовжую займатися оффлайн бізнесом (змінюючи його), або я переходжу в інтернет. Вибір був не простим, адже йшлося про вибір між успішним бізнесом та стартапом, де ще фактично нічого не було.
Тому за один вечір я вирішив продати свій комп’ютерний магазин, і вже через декілька тижнів працював вдома, в інтернеті.

Незалежність від офісу вирішувала основні мої потреби – бути поруч із сім’єю та мати змогу подорожувати


– Чому саме email-розсилки, адже є безліч варіантів для бізнесу онлайн?
– Справді, в Інтернеті є стільки різних напрямків, що, якщо немає чіткого розуміння, чим саме займатись – вибір може бути дуже складним.
Знаєте, на той час я також не мав такого напрямку, тож вибір email-розсилок був випадковим. Можливо тут навіть не обійшлося без вищих сил…
Отже, той стартап, з якого почалася моя онлайн-діяльність, я полишив рівно через один рік. До того ж залишився цілком без грошей в гаманці.

Подальші мої пошуки були скеровані винятково на онлайн-роботу, адже за рік ми встигли настільки до цього звикнути та відчути усі переваги, що про оффлайн-бізнес і мови не було

На той час я дуже багато уваги приділяв саморозвитку і моя інтуїція, якій я дуже довіряю, наполягала, щоб я деякий час попрацював найманцем в компанії, з якою мені було б, по-перше, цікаво, а по-друге, щоб наші цінності були близькими.
Насправді тоді тривалий час вже слідкував за двома успішними інтернет-підприємцями, з якими мені дуже хотілося познайомитися та повчитися у них. Тож ідеальним варіантом було потрапити в їхню команду.
Не зволікаючи я надіслав своє відео-резюме одному із них, а другого «залишив як запасний варіант». Проте він не знадобився, адже мене одразу взяли на випробувальний термін. А через 2-3 тижні я став повноцінним учасником команди.
Моє перше завдання було пов’язане з email-розсилкою, і це при тому, що на той час я зовсім нічого не знав про email-маркетинг!

Ця справа настільки легко пішла мені, що я зрозумів – ось воно! Я усвідомив, що email-розсилки є невід’ємною частиною будь якого бізнесу (до речі, не лише онлайн), вона є затребуваною, це приносить мені задоволення, а моїм клієнтам приноситиме користь

Я почав відвідувати різні онлайн та живі заходи. За перший рік я відвідав тренінги в США з email-маркетингу (San Diego та Santa Barbara), майже один місяць провів в Малайзії в компанії MindValley. Тож рік видався напрочуд активним та цікавим. А головне доленосним.

 

– Що було для вас найважчим упродовж перших місяців?
– Якщо говорити про email-маркетинг – то не було нічого такого складного, адже я швидко вчуся й не боюся труднощів. Насправді труднощі якоюсь мірою мене мотивують.
Коли ж говорити про свій проект www.lifebiznes.com, який я заснував у червні 2014 року, то тут було не все так просто.

Я допустив помилку багатьох підприємців-початківців (хоч я вже мав досить великий досвід підприємницької діяльності) – намагався охопити щобільше керунків

Річ у тому, що я добре володію одразу декількома навичками інтернет-бізнесу – створення сайтів, просування їх в пошукових системах, реклама Facebook та інше.
Тож понад рік я намагався охопити всі ці напрямки, замість того, щоб сфокусуватися на основній моїй експертності – email-розсилках.
Найважчим виявилося звузити мою діяльність до email-маркетингу, бо довелося попрощатися з багатьма клієнтами, і фактично почати справу з нуля.
– З якими перешкодами мали справу?
– Коли я залишив лише один напрямок – email-маркетинг, то все стало на свої місця. Хоча до мене навіть зараз звертаються за допомогою в тих напрямках, якими я вже не займаюся.

Друга перешкода, і знову ж моя помилка – це мова, якою я вів свій проект LifeBiznes. 2011 року я потрапив в російськомовне середовище. Моє інтернет-середовище також було здебільшого російськомовним. Відтак майже 2 роки я вів проект російською мовою (вебінари, онлайн тренінги, відео- та аудіоподкасти).
І хоча я вільно володію трьома мовами – українською, російською та угорською (усі три мови є рідними), комфортніше розмовляти мені звичайно українською. І серце мені підказувало, що так правильно.

Тож врешті я втратив досить велику кількість підписників та клієнтів, які зовсім не розуміють української, але радий, що нарешті це зробив. Зараз я отримую чимало міжнародних замовлень, але вся моя інтернет-діяльність винятково рідною солов’їною

– Топ-3 підказки для бізнесменів, чому їм варто скористатися вашими послугами?
– Важко виділити тільки три причини, адже їх набагато більше, проте я спробую.
1.       Збільшення прибутку. Email-маркетинг – невід’ємна частина електронної комерції та найефективніший канал комунікації з потенційними та існуючими клієнтами.

2.       Більше вільного часу, завдяки грамотній автоматизації відправлення листів. Більшість листів можуть відправлятися автоматично.

3.       Зробити одразу все правильно в найкоротший термін. Не гаяти час на власні помилки. Я досконало вивчаю проект кожного замовника та допомагаю втілити тільки те, що потрібно конкретному бізнесу. Тільки те, що буде працювати в його випадку. Нічого зайвого.
Річ у тому, що сучасний бізнес неможливий без правильної комунікації з клієнтами та партнерами. Від того, прочитали чи ні ваш лист, інколи залежить успіх угоди, успіх справи, а інколи і долі багатьох людей!

Більш детально про мої послуги читайте тут.
– Якою може бути тривалість кожного вашого проекту і від чого це залежить?
– Якщо йдеться про консультацію – тривалість від декількох днів до тижня та більше. Залежить від складності проекту.
Багато чого вже залежить від клієнта – чи він сам втілює проект, чи під моїм пильним наглядом, де я все контролюю та за потреби вношу необхідні зміни. Тож враховуючи усі обставини – на один проект зазвичай потрібно від 7 днів і більше.

–  За 5 років вашої діяльності чи були неймовірні замовлення?
– Я пишаюся усіма своїми клієнтами. Але якщо когось виділити, то один із проектів був дійсно екстраординарним –  це міжнародний проект “підгузники Libero”. Він був складним та цікавим одночасно.

Також я виділив би співпрацю з бізнес-тренером Людмилою Калабухою. В якійсь мірі це було для мене викликом, адже у неї ефективність email-розсилок вже була на високому рівні. Проте, як каже сама Людмила: «Завжди є що покращити, навіть якщо у вас все добре працює»

В результаті нашої співпраці відкриття листів збільшилося з 25% (що є хорошим показником) до 41%, а перехід на сайт з 7% до 12 %. А це майже на 100%!
– Як ваші друзі ставилися до того, коли ви з успішного підприємця перетворилися на онлайн-бізнесмена?
– Для більшості із них це виглядало щонайменше дивно. Я навіть їх частково розумію, адже дивним виглядає рішення продати успішний готовий бізнес заради чогось віртуального, та ще й без жодних гарантій на успіх.
Сьогодні ж навіть ті, хто не є великим прихильником мандрівок – нашу незалежність від робочого місця сприймають із захопленням. Такого хочеться майже усім.

– Скільки часу їм знадобилося для того, щоб побачити успішність вашої компанії?
– Важко сказати. На той час, коли я перейшов в онлайн-бізнес, з багатьма друзями я вже не тримав тісного контакту. Адже змінилася не лише моя «прописка» роботи, але й моє мислення та цінності. Я потрапив в нове оточення однодумців.
Хтось міг вважати мою онлайн-діяльність успішною вже на самому початку, адже люди часто бачать тільки верхівку айсбергу, а труднощі не помічають. Натомість дехто й зараз може не вважати мене достатньо успішним, бо вони заробляють значно більше, ніж я. Це все питання цінностей.
– Коротко схарактеризуйте ТОП-3 помилки, які руйнують ефективність розсилок!
1.       Відсутність чітко прописаної цільової аудиторії (ЦА). Іншими словами – аватара. Якщо цього не зробити, то дуже важко написати ефективного листа.
Ну як можна зробити пропозицію потенційному клієнту, не знаючи його потреб?! Тим не менше, у більшості підприємців немає такого аватара.

2.       Коли кількість підписників є основною ціллю. Нерідко помічаю спробу набрати велику кількість підписників будь-якою ціною. Навіть іноді купують готові підписні бази. Ніколи не робіть цього, це пряма дорога в СПАМ. Якість підписників – ось що має значення!

3.       Бажання «впарити». Коли підписника сприймають як гаманець, із якого якнайшвидше потрібно отримати гроші. Потрібно розуміти, що люди обізнані та вже мають імунітет до необдуманих покупок.
Сьогодні майже кожен із нас перед покупкою досконало вивчає продукт/послугу та його продавця. Ми читаємо відгуки, дивимось різні описи та огляди.

Ось чому потрібно спочатку вибудовувати відносини з підписниками і лише потім робити пропозицію. Винятки звичайно є, проте в більшості випадків відбувається саме так.
Email-маркетинг – це найкращий інструмент, щоб вибудувати такі відносини, коли людина вам довіряє і залюбки робить покупку.

– Якими є ваші поради щодо назви листа?
– Головна ціль теми – це відкриття листа. Тому їй потрібно приділяти величезну увагу. Я, наприклад, на написання теми часто витрачаю більше часу, аніж на написання самого листа. Адже якщо тема листа не чіпляє, то його не відкриють!
Відтак немає ніякого значення, що написано в цьому листі. Такі листи не дають ніякого результату.

Декілька порад:
•        Є дослідження, які показують, що довжина теми листа мінімально впливає на відкриття. Має значення те, що в темі написано! Тому, якщо можете класно сформулювати 3-4 словами – буде чудово, але якщо потрібно 5-7 слів – так і робіть.
•        Не використовуйте спам-слова, якими послуговуються справжні спамери (наприклад: доллар, УВАГА, ЗНИЖКА, 100%).
•        Інтрига завжди добре працює. Проте потрібно розуміти, що відкриття листа ще не гарантує результату! Тому повинен бути баланс між загадковою темою, та вмістом самого листа.

– Як радите обирати сервіс розсилок?
– По-перше, для розсилок потрібно використовувати лише спеціальні сервіси розсилок. Ніяких програм та самописних рішень.

По-друге, якість самого сервісу має величезне значення. Тому ніяких сумнівних сервісів, якими можуть користуватися спамери.

Необхідний функціонал сервісу залежить від складності проекту. Якщо проект доволі простий та не потребує складних автоматизацій – то і не потрібно брати просунутий сервіс. Наприклад, сервіс MailerLite – чудове рішення.

Також важливо, щоб у сервісі розсилок була можливість сегментувати (робити групи) підписників за їхніми інтересами. Це дає змогу робити розсилки тим, хто в них зацікавлений.
– Рекомендації щодо того, як не потрапити до спаму?

– Насправді, на цю тему можна говорити годинами! Мабуть, основною порадою буде ніколи не купувати підписні бази! Це не лише нечесно, але це також пряма дорога в СПАМ. В жодному разі не можна відправляти листи людям, які не дали дозволу. Це золоте правило

Є таке поняття як “гігієна підписної бази”. Це означає, що потрібно постійно слідкувати за якістю підписної бази, щоб у ній були лише якісні та активні підписники. А неактивних потрібно видаляти із бази.
Неактивними вважаються ті підписники, які ніколи не відкривали листів та ті, хто перестали це робити вже давно (понад 3-5 місяців, залежить від інтенсивності розсилки).
Також на спамність листів впливає якість сервісу розсилок. Так от, якщо він неякісний та через них відправляються сумнівні листи (наприклад, спам) – то проблеми із доставкою листів будуть.
– Що дає сегментація листів?

– Сегментація – це одна із моїх улюблених тем (усміхається). Я часто кажу, що важливіше сегментації може бути лише сама сегментація. Вона дає змогу надсилати підписникам саме ту інформацію та пропозицію, яка їм наразі цікава

Люди зазвичай мають різні інтереси, тому висилати завжди однакові листи усім підписникам – це не зовсім правильно та мало ефективно.
Розгляньмо приклад з інтернет-магазином «Розетка». Вони продають побутову техніку, мобільні телефони, комп’ютерну техніку та багато іншого. Так от, якась частина підписників цікавиться холодильниками, якась мобільними телефонами, а хтось телевізорами.
Звичайно, неефективно буде пропонувати, наприклад, холодильник усім без винятку.
Так от, саме сервіс розсилок дозволяє виявити та згрупувати підписників за інтересами та іншим характеристиками (стать, вік, місце проживання тощо) і висилати їм відповідні листи, в яких вони зацікавлені. Ось це буде ефективно.

Тому від сегментації залежить результативність розсилок! Щобільше ви знаєте про підписників, тим краще. До речі, сегментація також зменшує ризик потрапляння листів у СМАП

– Ваші поради щодо внутрішнього наповнення листа…
1.       Насамперед варто бути собою. Писати листи так, ніби ви пишете їх своєму товаришу. Ось тут потрібен аватар, якого я вже згадував. Пишіть лист для нього, чітко та просто водночас. Використовуйте слова, якими користуєтеся в буденному житті.

2.       Дотримуйтеся принципу: максимум інформації, мінімум тексту. Іншими словами, пишіть без “води”. Люди не мають ані бажання, ані часу читати непотрібні та не цікаві їм листи.

3.       Зовнішній вигляд листа теж має велике значення. Дуже важливо, щоб лист було зручно читати. Тому потрібні абзаци, виділення, заголовки, обмежена ширина листа. Просто зверніть увагу, як це роблять газети, журнали та інші популярні видавництва.
– Які помилки найчастіше роблять підприємці, готуючи свої мейли з бізнесовими пропозиціями?
– Одна з найчастіших помилок – це використання шаблонів маркетологів та копірайтерів, які цьому навчають. До того ж, коли це робиться під копірку, просто підставляючи свої дані. З мого власного досвіду це не працює!
Саме тому я не навчаю копірайтингу, адже кожен має свій стиль! Звичайно потрібно дотримуватися деяких правил та принципів копірайтингу, але робити це не шаблонно, а моделювати! Потрібно багато експериментувати та розробляти свій стиль.

Ще одна помилка – дивитися на своїх підписників (потенційних та існуючих клієнтів) як на гаманець. Потрібно виходити з позиції давати цінність, за яку люди готові платити

– Як ви створили свою першу базу клієнтів?
– Я запустив свій сайт www.lifebiznes.com
Потім я зробив покроковий посібник: 7 технік, котрі гарантовано збільшать відкриття листів та переходи на сайт. Це називається магнітом.

Розмістив форми підписки на сайті, щоб його відвідувачі мали змогу отримати цей посібник. Так я отримую підписників, яким цікава тема email-розсилок.
А вже далі для них я проводив вебінари та майстер-класи, де я продавав свій онлайн-тренінг SMART еmail-маркетинг. Крім того, часто з моїх розсилок звертаються за особистими консультаціями.

– Яке воно, оте відчуття працювати з будь-якої точки світу?
– Колись це було моєю глобальною мрією! Найприємніше те, що я не лише отримав незабутнє враження, коли досяг своєї мрії, але те, що продовжую кайфувати щоразу, коли працюю не з дому!

Моя робота дає мені змогу не просто мандрувати та працювати з будь-якої точки світу, а ще й дає можливість бути завжди поруч з коханою та нашими дітьми. Брати активну участь у їхньому вихованні, бачити щодня нові досягнення – для мене це найбільше щастя

– Якими є ваші основні життєві пріоритети?
– Сім’я – це насамперед! Ані бізнес, ані власні амбіції, ані політичне становище у країні… Взагалі ніщо не повинно негативно впливати на мою сім’ю. Я докладаю величезних зусиль, щоб кожна прожита хвилина була яскравою та щасливою.
Друге – 100% відповідальність за своє життя. Я переконаний, що кожен із нас несе повну відповідальність за те, що з ним відбувається. Саме так ми з дружиною виховуємо своїх дітей. Вже змалку кажемо їм, що щоб не трапилось – завжди беріть на себе відповідальність. Помилки та невдачі – це досвід, який робить нас сильнішим.
І третє – справа, якою я займаюся, повинна робити наш світ кращим. Не може людина бути осторонь від інших людей. Кожен із нас, так чи інакше, впливає на наш світ.
До речі, я НІКОЛИ не берусь за сумнівні проекти, де метою є зловживання email-розсилками задля нечесного та швидкого збагачення, шляхом обману людей (йдеться про СПАМ, нечесні та заборонені прийоми).
– Наскільки часто ви мандруєте?
– За останні 4 роки я відвідав 18 країн. Спочатку я мандрував самостійно, оскільки це були ділові поїздки. Так я відвідав Малайзію, де навчався в компанії MindValley. Далі я відвідав США, де також навчався email-маркетингу.

Згодом почали мандрувати усією сім’єю. Тож лише впродовж 2016 року ми відвідали 10 країн. Можна сказати, що мандруємо доволі часто!

Навіть народження донечки Вікторії не завадило нам у цьому. Більше того вона мандрує з нами з самого народження! Перша далека її поїздка була в Париж, коли їй було лише 10 місяців.
– Для вас мандри – це…?
– Насамперед – СВОБОДА! Взагалі я вважаю усю планету Земля своєю домівкою. Тому маю бажання (навіть назвав би це ціллю) відвідати усі цікаві місця.
Також, мандри – це нові враження, знайомство з новими культурами та можливість відпочити від буденного життя. Звісно, не можу не відзначити основну перевагу роботи онлайн – це можливість працювати навіть під час мандрівок!

– Останні враження від закордонних країн, що запам’яталися вам надовго?
– Цікаве запитання. Мабуть, це США, до того ж одразу 4 міста: Сан-Дієго, Лос-Анджелес, Санта-Барбара, та звичайно Нью-Йорк.

Америка – це must see країна, без перебільшення. Навіть не уявляю, кого вона зможе залишити байдужим. Враження на все життя!

Також дуже приємно вразила поїздка в Малайзію. Це перша та поки єдина країна Азії, в яку я закохався. Відтоді мрію відвідати низку країн далекого Сходу.

– Якими є ваші мрії?
– Відвідати разом із сім’єю усі цікаві куточки нашої планети. Без мандрів я навіть не уявляю свого життя! Тому продовжимо нашу традицію щороку відвідувати по декілька нових країн.