У Швейцарії усі назви вулиць та туристичні вказівники, окрім загальноприйнятої англійської  написані… ще й китайською мовою. Серед відпочивальників теплих країн усе більше… китайців. Виробниками значної частини товарів нашого нинішнього побуту також є китайці!

Як воно – вести бізнес із Китаєм, зважати на культуру та ментальність, відвідувати заводи з виробництва електрокарів?

Про все це ми розпитали в Олександра Ратинського.

Цей запорізький бізнесмен володіє компанією Омега Логістик. Вона займається доставкою продуктів харчування до більшості мереж продуктових крамниць та супермаркетів. Крім того, він власник продуктового інтернет-магазину й торгової марки FoodMarket.

Але останнім його захопленням стало налагодження бізнесу з Китаєм та консалтинговий досвід.
Чому саме Китай, а не Америка чи Японія привабили підприємця та яким є вже завтрашнє майбутнє для кожного, кого зацікавить тема ведення бізнесу з цією країною – ми розповідаємо далі.


– Олександре, з чого почалася історія вашої компанії Омега Логістик?

– Восени 1992 я повернувся з армії. Тоді майже всі «жили з продажів» на ринку. Чим тільки я не торгував: валютою, окулярами, футболками, дитячими товарами. Потім перейшов до продуктів харчування. Перше це був “кіндер-шоколад” і “кіндер-сюрприз”. Ці продукти привозили з Москви (більше не було звідки).

– Ймовірно такий стиль життя мав і відповідний графік?

– Звісно! 3 дні я жив в автобусі, 4 дні – на ринку. З 5,30 до 16,00 продавав все це. Потім якось випадково знайшов Invite (розчинний напій – “Просто додай води!” – прим. авт.). Побачив його у конкурентів та знайомих і привіз влітку. Цей напій був лідером ринку, його пили з усім, навіть з горілкою.

У Києві відкрили представництво компанії, яка імпортувала Invite. Я став їхнім ексклюзивним дилером (дистриб’ютором) в Запорізькій області.
І ось тут все почалося! Через 3 місяці купив машину, ще через 4 – квартиру… Я продавав 50% обсягу продажів України, обслуговував всі східні регіони: від Харкова до Одеси та Криму

Далі я став дистриб’ютором Maccoffee. Був кращим із кращих. І компанія-виробник запросила мене та ще одного представника з Харкова в мандри до Сингапуру на завод виробника.
Тож восени 2000 року я потрапив у таку високорозвинену країну (в Єгипті і Туреччині на той час ми вже побували). Відтоді я захворів подорожами.

– Скільки зараз клієнтів у вашого інтернет-магазину продуктів?

Коло замовників нашого інтернет-магазину постійно зростає. Адже ми обслуговуємо в Запорізькій області і Маріуполі близько 1800 торгових точок

Поволі переводимо роботу в інтернет-режим задля зручності роботи з клієнтами та економії часу обох сторін.
Наразі обслуговуємо всі місцеві мережі супермаркетів, мережі крамниць, ринки, ресторани, кафе і бари, готелі, бази відпочинку, школи, дитячі садки. Це досить довгий перелік, який дає нам певність у тому, що найближчим часом ми станемо лідерами на цьому ринку в Запорізькій області, а потім в Україні.

– У вас також є власна торгова марка?

– FoodMarket – це лінійка продуктів під нашою торговою маркою (олія соняшникова, оцет, борошно, гірчиця, хрін, горошок, кукурудза, квасоля, огірки, томати, цукор-рафінад, вівсянка). Всього 23 найменування, які вже мають домен: foodmarket.ua. На ньому будемо розвивати нашу торгівлю після налагодження всіх процесів у своєму рідному місті, а відтак розвернемося на всю Україну!

– Ваш сайт також надає послугу доставки харчових продуктів додому, на яких умовах відбувається ця співпраця?

– Своїм клієнтам ми даємо змогу замовити продукти від 500 грн (це мінімальна сума), проте логістика включена від нашого складу до домівки клієнта.
Розписуємо програми, щоб зробити доступними гуртові ціни для всіх клієнтів при сумах замовлення від 1000 грн (вартість на одиницю товару в середньому буде на 20-40% меншою, ніж у супермаркеті).

– За якими критеріями обираєте собі працівників у команду?

– У кожного нашого працівника має бути активна життєва позиція, порядність, позитивні відгуки з попередніх місць роботи, бажання і звичка швидко вчитися та здобувати новий досвід.
Ми навчаємо співробітників різними способами: у нас є закритий сайт wiki, де зібрані наші навчальні матеріали для співробітників, проводимо тренінги із залученням зовнішніх тренерів, проводимо семінари власними силами на постійній основі.

– Не так давно ви розпочали працювати в новому для себе напрямку бізнесу – з Китаєм. З чого все почалося?

– З банальних покупок товару для себе на сайті aliexpress. Потім я почав з’ясовувати ціни, якими вони є у нас, на сайті і в самому Китаї. Прийшов до висновку, що купувати товар в Китаї у виробника або постачальника – це значно дешевше, ніж на сайтах в інтернеті.

Оскільки моє мислення завжди було скероване на підприємництво та комунікацію, тож вирішив полетіти до Китаю, аби дізнатися всі можливості для розвитку цього бізнесу

– Які напрацювання маєте на сьогодні?

– Возимо товар собі і продаємо, возимо товар клієнтам під замовлення, допомагаємо людям створювати свої бренди і знаходити виробників у Китаї, возимо групи до Китаю на різноманітні спеціалізовані виставки. У бізнесових цілях літаємо туди приблизно двічі на рік.

– Чи правда, що людина, яка знає китайську володіє світом?

– Гарне питання!

Скажу так, людина, яка знає китайську, може більше заробляти в бізнесі з Китаєм, адже з китайцями легше торгуватися та й ціни вони дають нижчі для тих, хто розмовляє їхньою мовою!

– Доводилося чути, що перекладачі бізнесменів часто за кілька місяців самі стають мільйонерами, адже володіють усією інформацією щодо механізмів ведення бізнесу своїх клієнтів. Вам доводилося таке спостерігати?

– Таке є скрізь і всюди! Мало того, перекладачі перекладають сказане за власним вподобанням, вони й ціну можуть озвучити зовсім іншу, ніж їм сказав постачальник. Коли немає однієї мови спілкування, ви ж розумієте, все відбувається на повній довірі перекладачеві. Все залежить від того, чи можете ви довірити свої фінанси людині, яку бачите вперше і, ймовірно, востаннє в житті. У цьому бізнесі довірені носії мови – половина успіху справи!

– На яких групах товарів зосереджений ваш китайський бізнес?

– Ми можемо привозити будь-які товари. Возимо все: аксесуари до телефонів, сумки, засоби для відеоспостереження, рекламне обладнання, промислове обладнання, насоси та багато іншого. Можна сказати – задовольняємо будь-які запити клієнтів!

– Часто говорять, що китайці пропонують неякісній товар. Вам доводилося таке зустрічати?

Китайці продають те, за що готовий платити покупець: якщо ви хочете купити товар дешево – нададуть вам низьку ціну, але якість страждатиме, хочете якість – отримаєте її, але вартуватиме вона більше. Тут усе залежить не від китайців, а від клієнта-замовника – від його запитів та потреб. Адже китайці вміють продавати те, що шукає клієнт!

– Як відрізнити якісний товар від неякісного?

– Різниця в дрібницях, які можуть бути непомітними під час першого огляду. Варто уважно проглянути якість збірки (пошиття), технічні характеристики, якість матеріалів, з яких зібраний товар, ввімкнути й перевірити в роботі (якщо це техніка). На кожну групу товару є свої способи перевірки.

– Електромобілі – новий виток у розвитку авто-техніки світу. Чим зацікавили вас китайські електрокари?

– Ціною, а деякі – якістю збірки. Є досить якісні екземпляри, які будуть мати свого споживача і свій попит в Україні! Це все можна передбачити! Єдине що зупиняє – відсутність у нас якісних доріг. Китайські легкові авто невеликого формату, здебільшого, це клас Mercedes Smart. Його розмір колеса 12-13 дюймів (30-33 см). Такими небезпечно потрапити в українські ями. Проте, як і всі попередні групи товарів, китайські електрокари впевнено заходять на український ринок, тож через 1-2 роки кількість цих авто на наших дорогах значно збільшиться.

– Що вас вражало найбільше на заводах із виробництва електрокарів?

Ми відвідали три заводи-виробники електромобілів: в Нанкін, Вейфанг і Гуанчжоу. Вражає все: в одному місці масштабне величезне виробництво, в іншому – майже ручне складання

Проте всюди обов’язковими є дотримання стандартів якості, виробничих процесів та якісне конвеєрне обладнання. Також вражали гігантські розміри та площі заводів! Вони надовго закладають свій потенціал!

– Чи мали вже замовлення електрокарів на Україну?

– Так. Замовлення вже були, проте ще невеликі. Це були тестові зразки електрокарів, якими наразі небезпечно їздити нашими неякісними дорогами. Якість китайської техніки швидко йде вперед. Тож я переконаний, що з плином часу, така характеристика, як вузькі колеса, буде змінена, зважаючи на керунок експорту того чи іншого авто.

– Чи різняться китайці й, наприклад, американці у своїх манерах ведення бізнесу?

– Звісно! Китайці відкритіші, доброзичливі і легше йдуть на контакт. Вони можуть виробляти багато і дешево! Натомість у США треба вчитися маркетингу і систем продажів.

– Чого нам як нації варто повчитися у китайців?

– Працьовитості треба повчитися – це точно! Ставлення до своєї роботи, вмінню швидко вчитися у всього світу, а потім всім продавати свій товар. У нас так: 5 начальників, 1 робочий, а в Китаї навпаки – 1 керівник і 10-20 підлеглих. Проте може бути навіть 5 працівників у відділі, де немає старшого керівника. У цьому немає потреби, бо кожен із 5-ти чітко знає та виконує свої щоденні обов’язки, йому не потрібен наглядач.

– З чого радите розпочинати бізнес з Китаєм тим бізнесменам, котрі звертаються до вас?

– Починати бізнес з Китаєм варто з твердого усвідомлення цього. Вирішити – я починаю бізнес. Якщо говорити собі: ну може спробую… вийде, то добре, а як ні… ну так мало статися. В такому випадку краще не починати взагалі.

Впевненість в успіху – це вже 50% успіху. Коли є віра в себе, у свої починання, залишається просто техніка бізнесу


Цього вже можна навчитися у будь-кого або на власному досвіді. Важливо також визначитися з нішею, напрямком, товаром, повірити в себе, свої прагнення – і успіх неодмінно стане вашим другим ім’ям!

– Не так давно ви почали займатися ще й консалтинговою діяльністю. Що наштовхнуло на думку, що прийшов час ділитися досвідом?

– Кількість знань і досвіду, які роками ношу в собі. До того ж, я сам дуже люблю вчитися. Як говорять, коли склянка наповнена по вінця, у неї більше не наллєш, тож треба віддавати знання і вміння, щоб наповнювати себе  новим досвідом.

– Якими є основні ваші методи навчання?

– Трапляється по-різному. Якщо це годинна консультація – це скайп. Бо ж відстань між двома людьми з різних міст дуже добре можна знівелювати завдяки різноманітним способам відеозв’язку.
Також я веду свій блог, в якому розповідаю про бізнес з Китаєм, продажі, маркетинг, просування товарів.

Також у мене є сайт, який зосереджений винятково на темі бізнесу з Китаєм. Я зі своїм партнером ведемо на ньому блог, публікуючи потрібну та цікаву інформацію з власного досвіду.

Ще у консалтинговій діяльності практикую особисті зустрічі, телефонне спілкування, обмін інформацією в месенджері. Загалом всі доступні сьогодні медійні засоби є хорошими для того, аби отримати найкращий результат.

– Відділи продажу – частина успіху кожної компанії. Як їх правильно формувати?

Відділ продажу – це серце будь-якої компанії. Немає продажів – немає компанії

5 основних принципів – як сформувати відділ продажів:
Прийняти на роботу на керівну посаду професіонала, який робив все те, що вам потрібно в інших компаніях, навіть якщо такий фахівець коштує дорого. Він прийде і «роздасть» свій досвід. Він це вже робив і для нього це просто, а для вашої компанії – це успіх.
Новий досвід мають здобувати всі – навіть керівники та власники.
На посади менеджерів іноді краще брати новачків, яких легше навчити, ніж перевчати з неправильних знань. Хоча бувають випадки, коли професіонали з інших компаній залюбки навчаються новому.
Підбирати людей під завдання і цілі, а не цілі придумувати під людей.
Якщо зрозуміли, що помилилися в людині – варто звільнити її швидко і взяти іншого працівника. Інакше не буде користі ані вам, ані компанії, ані працівникові.

– Який консалтинговий досвід у вас вже є?

– У моєму списку є декілька компаній та підприємців, які звертаються до мене постійно. Я допомагаю їм, даю рекомендації та поради. Варто згадати, що у мене за плечима практичний досвід понад 23-х років у продажах, безліч пройдених навчальних програм, коучингів, тренінгів. Відгуки моїх клієнтів уже можна прочитати на сторінці.

– Що полюбляєте відкривати у мандрах?

– За моєю спиною понад двадцять країн. Усі вони по-своєму унікальні, тож відвідувати кожну з них вперше було неймовірно цікаво!
Першість за яскравими враження у мене посіли – Китай, Сінгапур, Гонконг і США.

У мандрах звісно зважаю на сферу продажів, адже це у мене в крові. Нотую, фотографую, переймаю досвід, ділюся своїм. Для мене подорожі – насамперед знайомство з новими людьми і занурення в те середовище, куди я приїхав

Головне ввібрати досвід і помітити те, що не побачить хтось інший, вчасно застосувати це у своїй діяльності.

– Можете підказати 3 поради для людини, яка має намір розпочати свій бізнес і хоче зробити перший крок?
– Все дуже просто:
1. Дуже сильно цього захотіти, мріяти і “захворіти” цим.
2. Почати робити (при цьому можна скористатися допомогою і підказкою професіоналів, а можна і самому набити собі ґуль).
3. Виправляти помилки і знову робити своє, не зупиняючись! Адже невдача – це просто новий спосіб зробити щось в рази краще!