Останні кілька місяців не вщухають розмови про вихід на український ринок всесвітньо відомої компанії Uber – онлайн-сервісу, який дозволяє викликати приватне таксі через мобільний додаток, який своєю чергою визначає місце вашого розташування через GPS, та в автоматичному режимі підбирає найближчого водія. Водій приїде до вас за вашими координатами, навіть якщо ви не знаєте точної адреси.

Ще на початку цього року представники американської компанії Uber Technologies Inc. зустрілися із заступником міністра інфраструктури України Володимиром Омеляном. За його словами, зустріч пройшла «предметно» та сторони дійшли взаєморозуміння. А нещодавня зустріч Віталія Кличка з Марком МакГан (директор із взаємодії з органами державної влади у Європі, на Близькому Сході і в країнах Африки компанії Uber) на Всесвітньому економічному форумі в Давосі остаточно підтвердила намір корпорації вийти на український ринок. Вирішено, що першими містами, в яких стартуватиме Uber, стануть Київ і Львів з подальшим розширенням на міста з населенням понад 500 тисяч. Директором Uber в Україні став Аркадій Вершебенюк.

У 2009 році двоє американців із Сан-Франциско відкрили однойменний додаток Uber. З того часу географія компанії досягла більш ніж 300 міст у 68 країнах. До 2012 року сервіс давав можливість винайняти автівку виключно люкс-сегменту, а потім розширив лінійку авто до більш бюджетних автомобілів. В одному сервісі діють три гілки: UberBlack, UberX, UberBOAT (лише в Стамбулі).

UberBlack, як і з моменту заснування компанії, надає можливість винайняти преміум-автівку. UberX – бюджетні автомобілі (слід зауважити, що ніяких «Ланосів», «Жигулів» і т.п., звичайно, немає). UberBOAT використовується виключно в Стамбулі для переправи через Босфор.

Майже в кожній країні, де з’являвся цей сервіс, його сприймали по-різному, адже це велика конкуренція для ринку таксі, і саме таксисти були проти. Пересічні ж мешканці великих міст вважають інакше: їм дешевше і зручніше замовити «приватне» таксі, щоб їхати своїми справами, ніж користуватися послугами звичайного таксі або навіть своїм автомобілем. Наприклад, до моменту анонсування відкриття Uber в Україні багато країн і міст вже мали досвід роботи сервісу у себе і деякі вже встигли заборонити сервіс повністю або частково, чи йдуть до того. Портал Мегаполіс спробує розібратися, чи принесе Uber користь та зручність киянам в умовах наших нинішніх реалій.

Звичайно, виходячи на український ринок, Uber напевно проводив паралель з нашими сусідами. Якщо не брати до уваги країни ЄС, то можна подивитись за розвитком сервісу в Білорусі. У Мінську зараз працює система UberBlack. І хоча з’явилася вона не так давно, перші клієнти та водії задоволені. Служби таксі поки що придивляються до нового конкурента, але не протестують – все ж звичайне таксі коштує менше ніж «люксова» версія сервісу.

Схожа ситуація і в Росії. Якщо з «чорною» версією проблем майже не було, то на UberX накинулися всі, хто хоч якось пов’язаний з бізнесом таксі. У Москві через протести влада пішла на поступки, і тепер стати водіями Uber можуть виключно ліцензовані таксисти. Тож протиріччя вщухли.

Цікаво, що таксисти-протестувальники з розвинених країн ЄС виходять на пікети, бо вони не в змозі конкурувати з Uber. Тому що «офіційні» таксисти мають платити за ліцензії, обладнання, маркування автомобіля та різні перевірки безпеки автомобіля. А сервіс – мало того, що демпінгує ціни, та ще й не має реєструвати або ліцензувати свою діяльність хоч якось. Як наслідок – саме в ці дні паризькі таксисти протестують проти Uber.

Тож спробуймо проаналізувати, які зміни ринку автоперевезень чекають Київ. Найбільш реальним варіантом для нас вбачається білоруський варіант розвитку. Іншими словами, спочатку відкриють преміальний напрямок – UberBlack. Так, з одного боку, на український ринок потрапить всесвітньо відома компанія, що в економічному та інвестиційному рейтингу країни дуже добре, а з іншого боку – це стимулюватиме тутешніх водіїв таксі підвищувати рівень обслуговування клієнта. Як наслідок, буде зростати чемність водія та стан автомобіля, а примхливий клієнт не почує більше «шансону» чи нав’язливої розмови, і все рідше за вами буде приїжджати старенький «Ланос». Навіть з такими досить низькими київськими цінами (1.5–2 долари за мінімальну поїздку) люди мають право на якісне обслуговування. Тож водії, які «підтягнуться» до рівня UberX, і далі зароблятимуть, а ті, які не схотіли приймати правила «ринку» – що ж, конкуренція зробить своє діло.

Щоб зрозуміти, як ставляться до відкриття Uber прості кияни, запитаємо їх:

Артем, веб-дизайнер:

«Вважаю це прогресом для нашого міста. Я досить часто користуюся послугами таксі, тож тепер зможу обирати більш комфортний та дешевший спосіб».

Наталка, танцівниця:

«Я користувалася цим сервісом в Європі і, якщо це буде так само і у нас в Києві, то в мене тільки найкращі враження. Водії там тихі, спокійні. Не лізуть до тебе зі своїми розповідями».

Вадим, менеджер:

«Я в основному користуюся своїм автомобілем. До послуг таксі вдаюся досить рідко. Тож до ідеї нового сервісу ставлюсь без ентузіазму».

Сергій, таксист:

«Так, я чув, що хочуть відкрити і у нас. Знаю, що в Європі таксисти протестують проти Uber. Не думаю, що він зможе посунути нас, бо в нас і так ціни занадто малі. Тож подивимось».

Щоб більше зрозуміти різницю, пропонуємо поглянути на приблизну інфографіку:

Інфографіка

Ця інфографіка лише приблизна, і побудована на прикладі співвідношення цін у сусідніх країнах. Звичайно, серед звичайних таксистів теж доволі часто зустрічаються охайні та доброзичливі водії на комфортних автомобілях, але частіше це все ж доволі зношена «Лада Дев’ятка».

Ще одним важливим питанням стає нижній «поріг» класу автомобіля, адже всім відомо, що в Україні вживані автівки на 50–100% дорожчі від аналогів у Європі. Як наслідок, українець має заплатити за той же Volkswagen набагато більше, щоб потрапити до «білого» списку Uber, ніж європеєць. Але час покаже, які умови постануть на українському ринку.

Підсумовуючи, хотілося б зазначити, що в приході Uber у Київ та в Україну в цілому більше плюсів, ніж мінусів. Зараз технологій стає все більше, і пересування містом стає зручнішим. В усіх країнах із запровадженням цього сервісу люди отримали ще один спосіб економити і отримувати більше комфорту. З приходом на український ринок такої корпорації як Uber варто очікувати, що це принесе користь не лише пересічним людям, а й усій країні. Це, беззаперечно, призведе до поліпшення рейтингу України на міжнародній арені. Хочеться вірити, що успішний запуск цього проекту в Україні буде своєрідним індикатором і для інших міжнародних корпорацій. І хто знає, може зовсім скоро на українських просторах будуть відкриватися такі міжнародні гіганти як IKEA, H&M, Ryanair та багато інших.

Андрій Заграюк